V. Reglementări legale în domeniul Poker-ului din România
În România, la acest moment, funcţionează în paralel două tipuri de reglementări, respectiv, jocul de poker – joc de noroc şi jocul de poker-sport. Cum este posibil aşa ceva ? Simplu, legea cadru în domeniul jocurilor de noroc din ţara noastră este OUG 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, iar din 21 martie 2011 printr-un Ordin al Preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret, s-a recunoscut oficial „practicarea în România a ramurii de sport Poker”.
Considerăm că cele două reglementări nu pot funcţiona în paralel, deoarece, pentru a fi un sport la jocul de poker trebuie să se acorde premii în cupe sau medalii şi să nu fie îndeplinite cerinţele prevăzute de legislaţia în vigoare pentru jocurile de noroc respectiv: joc sau partidă, taxă de participare sau miză, fond de câştiguri sau premii, mijloace de joc, organizator şi participanţi. În practică spre exemplu turneele de tenis au premii în bani foarte substanţiale, este un fapt foarte adevărat, dar prin organizarea turneelor de poker-sport, se produc prejudicii imense bugetului de stat, deoarece jocul de noroc este monopol de stat, conform prevederilor legale în vigoare. Jocul de noroc este una dintre activităţile monopol de stat, iar în atare condiţii doar statul are dreptul de a stabili regimul de acces al agenţilor economici cu capital de stat şi privat, inclusiv producători individuali, după caz, la activităţile economice constituind monopol de stat şi condiţiile de exercitare a acestora, fapt materializat în prevederile OUG 77/2009. O altă justificare pertinentă o constituie regimul de impozitare şi taxele de autorizare din domeniul jocurilor de noroc, sens în care, taxele plătite de organizatorii de jocuri de noroc de tip poker sunt 5.000 de euro/masa de joc din cazinou, la care se adaugă impozitul de 25% pe care îl plătesc câştigătorii pentru sume mai mari de 600 lei, în timp ce la jocurile de poker-sport aceste taxe nu se plătesc.
În fapt, reglementarea ANST nu este decât un paravan care să favorizeze desfăşurarea şi constituirea de jocuri de noroc în mod ilegal fără plata de taxe şi impozite şi exercitând o concurenţă neloiala celorlalţi operatori din domeniu. Pe lângă prejudiciul cauzat bugetului de stat se favorizează şi crearea unei imagini negative asupra pokerului care începe să devina tot mai popular în toate ţările lumii şi care este jucat de toate categoriile sociale.
Modul de operare al aşa ziselor cluburi de poker sportiv este tras la indigo şi în toate cazurile are aceeaşi finalitate. Iniţial un club de poker obţine autorizaţia de a desfăşura jocuri de poker sportiv. Ulterior, cluburile încep să desfăşoare jocuri pe bani reali, ieşind din zona permisă în care se poate juca pe cupe şi medalii. Când locaţia devine cunoscută, autorităţile se sesizează şi după etapa de investigaţii şi strângere de dovezi se organizează intervenţii în forţă.
Cel mai recent caz este cel instrumentat de ofiţerii de poliţie specializaţi de la formaţiunea Investigarea Fraudelor, care au descoperit la o societate din Satu Mare, evaziune fiscală cu un prejudiciu de 1,2 milioane lei. În speţă, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Baia Mare, poliţiştii de la SIF au efectuat o percheziţie domiciliară la o societate comercială din judeţul Satu Mare, cu punct de lucru în municipiul Baia Mare, implicată în activităţi de organizare a jocurilor de noroc fără licenţă şi evaziune fiscală. Cu ocazia percheziţiei efectuate la imobilul respectiv a fost identificată o sală de jocuri de noroc în care erau amplasate un număr de 7 mese de joc cu 10 posturi, fiind organizate jocuri de noroc în sistem piramidal. Acesta este doar ultimul caz dintr-o serie lunga de evenimente similare.(articol publicat in revista de investigatii criminale a politiei )ARTICOL „Poker, sport or a gambling game? Controversy legal issues in the field.” – JOURNAL OF CRIMINAL INVESTIGATION, Vol. V,
În România, la acest moment, funcţionează în paralel două tipuri de reglementări, respectiv, jocul de poker – joc de noroc şi jocul de poker-sport. Cum este posibil aşa ceva ? Simplu, legea cadru în domeniul jocurilor de noroc din ţara noastră este OUG 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc, iar din 21 martie 2011 printr-un Ordin al Preşedintelui Autorităţii Naţionale pentru Sport şi Tineret, s-a recunoscut oficial „practicarea în România a ramurii de sport Poker”.
Considerăm că cele două reglementări nu pot funcţiona în paralel, deoarece, pentru a fi un sport la jocul de poker trebuie să se acorde premii în cupe sau medalii şi să nu fie îndeplinite cerinţele prevăzute de legislaţia în vigoare pentru jocurile de noroc respectiv: joc sau partidă, taxă de participare sau miză, fond de câştiguri sau premii, mijloace de joc, organizator şi participanţi. În practică spre exemplu turneele de tenis au premii în bani foarte substanţiale, este un fapt foarte adevărat, dar prin organizarea turneelor de poker-sport, se produc prejudicii imense bugetului de stat, deoarece jocul de noroc este monopol de stat, conform prevederilor legale în vigoare. Jocul de noroc este una dintre activităţile monopol de stat, iar în atare condiţii doar statul are dreptul de a stabili regimul de acces al agenţilor economici cu capital de stat şi privat, inclusiv producători individuali, după caz, la activităţile economice constituind monopol de stat şi condiţiile de exercitare a acestora, fapt materializat în prevederile OUG 77/2009. O altă justificare pertinentă o constituie regimul de impozitare şi taxele de autorizare din domeniul jocurilor de noroc, sens în care, taxele plătite de organizatorii de jocuri de noroc de tip poker sunt 5.000 de euro/masa de joc din cazinou, la care se adaugă impozitul de 25% pe care îl plătesc câştigătorii pentru sume mai mari de 600 lei, în timp ce la jocurile de poker-sport aceste taxe nu se plătesc.
În fapt, reglementarea ANST nu este decât un paravan care să favorizeze desfăşurarea şi constituirea de jocuri de noroc în mod ilegal fără plata de taxe şi impozite şi exercitând o concurenţă neloiala celorlalţi operatori din domeniu. Pe lângă prejudiciul cauzat bugetului de stat se favorizează şi crearea unei imagini negative asupra pokerului care începe să devina tot mai popular în toate ţările lumii şi care este jucat de toate categoriile sociale.
Modul de operare al aşa ziselor cluburi de poker sportiv este tras la indigo şi în toate cazurile are aceeaşi finalitate. Iniţial un club de poker obţine autorizaţia de a desfăşura jocuri de poker sportiv. Ulterior, cluburile încep să desfăşoare jocuri pe bani reali, ieşind din zona permisă în care se poate juca pe cupe şi medalii. Când locaţia devine cunoscută, autorităţile se sesizează şi după etapa de investigaţii şi strângere de dovezi se organizează intervenţii în forţă.
Cel mai recent caz este cel instrumentat de ofiţerii de poliţie specializaţi de la formaţiunea Investigarea Fraudelor, care au descoperit la o societate din Satu Mare, evaziune fiscală cu un prejudiciu de 1,2 milioane lei. În speţă, sub coordonarea Parchetului de pe lângă Judecătoria Baia Mare, poliţiştii de la SIF au efectuat o percheziţie domiciliară la o societate comercială din judeţul Satu Mare, cu punct de lucru în municipiul Baia Mare, implicată în activităţi de organizare a jocurilor de noroc fără licenţă şi evaziune fiscală. Cu ocazia percheziţiei efectuate la imobilul respectiv a fost identificată o sală de jocuri de noroc în care erau amplasate un număr de 7 mese de joc cu 10 posturi, fiind organizate jocuri de noroc în sistem piramidal. Acesta este doar ultimul caz dintr-o serie lunga de evenimente similare.(articol publicat in revista de investigatii criminale a politiei )ARTICOL „Poker, sport or a gambling game? Controversy legal issues in the field.” – JOURNAL OF CRIMINAL INVESTIGATION, Vol. V,
Comment